رواية “كالماء للشوكولاتة” للمكسيكية لاورا إسكيبيل.
إيهرأيكفي iRead Awards الحدثالأكبرلكلكاتب وقارئ؟
حدث بيكتسب أهمية أكبر من دورة للتانية، وجماله في إنه بيخاطب كل العناصر اللي بتشكل عالم القراءة والكتابة.. القارئ والكاتب الناشئ والمخضرم والناشر والمراجع، الكل ليه تأثير وأهمية في الحدث وفي صناعة الكتاب على السواء.
توصفمشاركتكفيالحدثبإيه؟
سعيد بمشاركتي بعدد من الأعمال المتنوعة؛ رواية ومجموعة قصصية وكتاب مترجم، مشاركة زي دي صعب تتكرر في أي دورة تالية، والجميل انها بتقدم للقارئ تشكيلة متنوعة من الكتابات والإبداعية والأغلفة والتجارب الفنية اللي يقدر يختار ما بينها.
إيهالليألهمكلكتابة “العملالمشاركبهفيالمسابقة“؟
هختار رواية “ورثة آل الشيخ” من بين الأعمال المشاركة، واللي ألهمني كتابتها أسطورة متوارثة في عائلتي عن كنز بيحرسه قرد هيكتشفه ذات يوم واحد من أبناء العائلة.
أغربرسالةجتلكمنقاريء؟
رسالة باللهجة اللبنانية: إنت كتير مهضوم بس قصصك شوي كئيبة
بتابعردودالأفعالعلىأعمالكإزاي؟
زمان كنت بتابع جودريرز، دلوقتي بكتفي بريفيوهات مجموعات القراء والبوك تيوبرز
علاقتكبوسائلالتواصلالاجتماعيعاملةإزاي؟
عاملة زي المد والجزر.
إيهأكبرعقبةفيطريقالنجاحمنوجهةنظرك؟
التوقعات العالية والسعي ورا النجاح السريع، وما ينتج عنه من إحباط.
نبيلة عبدالجواد
كاتبة روائية وصحفية مصرية مواليد القاهرة نوفمبر١٩٩٩، حاصلة على بكالوريوس تجارة، بدأت بمدونة صغيرة على وسائل التواصل الاجتماعي، كتبت رواية حانة الأقدار ورواية وداعًا للماريونيت.